Mnogi će sunčani vikend ili kakav radni dan iskoristiti da skinu prašinu sa svog mezimca, izvuku ga iz garaže i načine prve kilometre u ovoj godini. Greška koju možete načiniti pri tome je da, bez ikakve pripreme bicikla pa i opreme odete van grada i tek tada otkrijete da nije baš sve u najboljem redu. Dobro bi bilo, stoga, prethodno pripremiti svoj bicikl jer kvalitetna priprema znači i sigurnu i dugu sezonu.

 

pranje

 

Čišćenje bicikla

Iako ste možda oprali i podmazali bicikl prije zimskog sna, lijep kasnojesenji ili zimski dan vas je izmamio na kraću vožnjicu, upali ste u blato, uživali u turi i – samo odložili bicikl sa idejom da ga “za dan dva operete”. Taj dan-dva nikako nije došao i sad vidite gomilu nečistoće na biciklu. Čak i oni pedantni, kad izvuku bicikl iz garaže, uočit će ako ništa nagomilanu prašinu. Savjet: odvezite bicikl do obližnje praonice ili sami uzmite “šlauf” u ruke i detaljno operite bicikl. Ne treba da napominjemo kako nipošto ne smijete jak mlaz vode usmjeravati ka pogonu i glavčinama točkova. Dovoljno je detaljno isprati nečistoće i posušiti ga krpom. Poželjno je skinuti lanac (ako ima specijalnu kariku koja to omogućava) i dobro ga oprati (nafta ili slično sredstvo, potom deterdžent pa onda isprati vodom). Skidanjem lanca lakše ćete pristupiti zupčanicima pa i njih detaljno očistite.

 

podmazivanje

 

Podmazivanje

Nakon pranja i sušenja bicikla obavezno podmažite lanac i zupčanike. Možete koristiti specijalni vosak za lanac ili obično ulje za motorne pile, ali nipošto ne stavljajte čvrstu masnoću poput tot-masti i slično. Kapljica ulja će dobro doći i na svim pomičnim dijelovima zadnje mašinice (nakapajte ulje i pomjerajte rukom mašinicu kako bi ono prodrlo do osovine oko koje se kreće dio). Potom višak ulja obrišite krpom. Ako ste na vrijeme nabavili lubrikant za podmazivanje amortizera (važno je da ne djeluje abrazivno na dihtunge) podmažite i noge viljuške. Pogon i druge zatvorene sisteme ne dirajte. Izvucite cijev sjedišta, obrišite je krpom i pokušajte što dublje krpom skinuti čestice prašine i nečistoća unutar rama u dijelu gdje stoji “šticna”. Na taj način ćete eliminisati ono dosadno kvrckanje prilikom vožnje. Ukoliko vozite SPD pedale provjerite zategnutost vijaka i podmažite osovine pokretnih dijelova.

 

guma

 

Gume

Prije početka sezone provjerite stanje vaših vanjskih i unutrašnjih guma. Nemojte čekati da potpuno nestane šare sa vanjske gume, radije je zamijenite novom jer poznata je biciklistička izreka da “guma glavu čuva”. Rastavite točak i izvadite unutrašnju gumu. Ako ste koristili jednokratne, samoljepljive flekice poželjno je da ih skinete i zalijepite trajnije flekice odgovarajućim ljepilom. Za one koji voze tubeless (sistem bez unutrašnje gume sa mlijekom koje začeplja rupe vanjske gume u slučaju bušenja) obavezna je kontrola mlijeka, a poželjna njegova potpuna zamjena.

 

kocnice

 

Kočnice

Iskusan biciklist neće krenuti na vožnju a da ne zna jesu li mu kočnice u savršenom redu. Autor ovih redaka sa sobom čak nosi i rezevrni par pakni, za svaki slučaj. Svakako poželjno je prije početka sezone provjeriti stanje istrošenosti pakni. Ako imate V-brake za to je potrebno par sekundi, bitno je da pakna ima dovoljno “mesa” i da se metalni nosač “gumice” nije opasno približio zidu felge. Za one koji voze disk-brake, procedura je nešto duža ali ne tako komplicirana. Izvadite osigurač koji pridržava metalni nosač pakni, izvucite pakne i provjerite da li imaju dovoljno “mesa” ili metalni nosač već dodiruje disk. Nekad se usljed lošeg položaja čeljusti ili krivog diska pakne troše neravnomjerno, pa ako vam se učini da na jednoj strani ima mesa, ukoliko je druga istrošena – bacite ih. Šteta koju načini grebanje nosača pakni po disku je nemjerljiva.

Ukoliko uočite da se klipovi ne vraćaju nakon stiskanja kočnice moguće da vam je ušao zrak pa kod stručnjaka potražite ozračivanje, ili po potrebi potpunu zamjenu ulja. Takođe, ako je disk vidno iskrivljen, pametno je zamijeniti ga novim jer ćete tako uštedjeti na paknama ali i na živicima, pošteo je obično kriv disk uzrok onom dosadnom “cijukanju” tokom vožnje.

 

amortizer

 

Amortizer

Ovisno o kagegoriji, razni amortizeri imaju različit način održavanja. Svakako, ne preporučujemo da ga sami otvarate već pomoć potražite u servisu. Naročito ako je riječ o skupljm sklopovima koje treba redovno servisirati, mijenjati dihtunge i dr. Ono što sami možete učiniti je vizualni pregled mogućih oštećenja, proba da li amortizer funkcioniše normalno ili ima otežan hod te svakako provjera pritiska ukoliko je riječ o zračnom amortizeru.

 

tocak

 

Točak

Koliko god to jednostavno i nevažno izgledalo, točak je glavni dio bicikla. Korisno je na početku sezone provjeriti “nabe” (savjetujemo da to učini stručnjak) i po potrebi ih zamijeniti. Vi sami možete provjeriti zategnutost žica, pa ako vam se neka učini labavom poigrajte se sami ili potražite pomoć servisera. Takođe, usljed udaraca ili neravnomjerne zategnutosti žica dešava se da se točak ne okreće ravnomjerno, u žargonu se kaže da je “felšav” ili da “malo baca”. Da ovo ne bi izazivalo frustracije tokom vožnje, radije ga odnesite na centriranje u servis.

 

oprema

 

Oprema

Ako ste mislili da je dovoljno pripremiti bicikl, zgrabiti ruksak i zaputiti se na turu – varate se. Gotovo je komično bilo kako je grupa “iskusnih biciklista” na januarskoj turi izgledala kad su počeli problemi. Od vijka ispod sjedišta koji se uporno odvijao a vlasnik je zaboravio inbuse, do puknutih guma za koje, kad se tražila zamjena, ispostavilo se da su i rezervne probušene. Dakle, provjerite sadržaj ruksaka i opremu. O stvarima neophodnim na turi već smo pisali na stranicama ovog portala, ali podsjetimo da alat, rezervna guma, flekice i ljepilo te pumpa moraju biti neophodni u svakom ruksaku. Provjerite da li je sve ispravno, imate li dovoljno flekica i je li ljepilo toliko staro da više nema funkciju. Ako jeste, lakše je kupiti na početku sezone novo nego to otkriti na planini kad već bude kasno.

Postoji još mnoštvo sitnica koje je mudro provjeriti prvih proljetnih dana kad se tek pripremaju ozbiljne ture, ali predlažemo da ih sami otkrijete. Od stanja vaših patika (da li je đon “zijevnuo” pa će vas neugodno iznenaditi na kakvoj težoj turi) do istrošenosti gripova koji koštaju desetak maraka. Je li se sajla “rascvjetala” i prijeti da pukne, da li pedale više nemaju “pinove” ili se čuje zvuk lufta u “headsetu”? Sve to je bolje otkriti u vlastitoj garaži, napraviti nekoliko laganih prigradskih vožnjica a onda – naprijed. Planine čekaju.

 

Tekst: Emir Vučijak, preneseno sa web-portala: mtb.ba